Veckobrev v.43

Veckobrev v.43 23/10 – 27/10 2017

 

Nu har vi haft en vecka med mycket fokus kring FN-dagen och barnkonventionen. I måndags såg vi en bilderbok på whiteboarden som tog upp barns rättigheter. Det handlar ju om att alla ska må bra och känna glädje, gemenskap och trygghet. Alla elever fick göra en eller flera flaggor för att visa att vi har ursprung från många olika länder i världen. Dessa flaggor sitter nu i form av ett hjärta med freds-duvor runt kanten.

H

Vi tackar alla föräldrar som bidragit med ordet”Hej” på ert modersmål.

Hela veckan har vi sett avsnitt från UR-skola som handlar om barns rättigheter som t.ex. alla barns rätt till utbildning, till lek, till meningsfull fritid och att inte bli slagna.

På tisdagen träffades förskoleklasserna och årskurs 1 idrottssalen för att fira FN-dagen tillsammans. Eleverna fick lyssna till faktatexter och berättelser av elever i årskurs 1 och tillsammans sjöng vi många sånger med temat ” Barn under samma himmel”. Det var stämningsfullt  med ljus och dekorationer.

På mattelektionerna har vi den här veckan arbetat med former. Vi har räknat cirklar, målat cirklar och på idrottslektionen format cirklar med varandra och gått en cirkelbana. Vi har också pratat om formen ”triangel” och prövat att använda linjaler till att göra trianglar i matteboken. Ganska svårt.

På våra språksamlingar har vi arbetat vidare med att höra det första ljudet men också påbörjat att arbeta med att ta bort det första ljudet i ett ord och då få ett nytt ord. Det kommer vi att fortsätta med efter höstlovet.

I går, torsdag, fick eleverna pröva på en ny målningsteknik  där man målar löv på nervsidan och sedan trycker på ett papper.

På NTA har eleverna lärt sig att man kan mäta tå mot häl och få olika resultat beroende på olika långa fötter.

Nästa vecka: HÖSTLOV.

Vi ses måndag den 6/11 kl. 9.10

Trevlig helg och ha ett skönt lov!

Åsa Annika Yasemin Carita Daad Stephanie

 

 

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *